تاریخچه ظهور چرخ و خودرو قسمت اول

داستان اختراع چرخ قسمت سوم
بهمن ۳۰, ۱۳۹۷
تاریخچه ظهور چرخ و خودرو قسمت دوم
بهمن ۳۰, ۱۳۹۷

تاریخچه ظهور چرخ و خودرو قسمت اول

بشر از دیرباز در تلاش ساخت وسایلی بوده که بتواند خود، بارو ملزومات مورد نیازش را با صرف نیروی کمتر و سرعت بیشتر جابجا کند. بنابه گزارش های تاریخی در۵۵۰۰ سال قبل چرخ بوسیله سومری ها اختراع شد. نمونه ای از چرخ نیز در موزه ملی ایران در تهران وجود دارد که پیشینه آن به حدود۵۰۰۰ سال قبل برمی گرددو از نظر ساختار نسبتاً کامل به نظر می رسد.
برخی اختراع چرخ را به دهقانی چینی بنام »نونگ« در۵۰۰۰ سال قبل منسوب داشته اند و شواهد دیگر حاکیست که چرخ توسط اقوام بین النهرین اختراع شده و این گزارش به حقیقت نزدیک تر به نظر می رسد.

ایران باستان بعنوان یک ابرقدرت در جهان آن عهده، با کشوری به گستردگی بیش از ۱۲ میلیون کیلومتر مربع (حدود۷ برابر ایران فعلی) جهت نقل و انتقال، اخبار و مکاتبات و پیامها، لشگرکشی ها و مراودات خود نیازمند به یک حمل و نقل منظم و کارآمد داشته و بنابراین وجود چرخ و وسایل حمل و نقل در این خطه سابقه ای طولانی دارد.
نقوش حک شده برالواح و سنگ نبشته ها موید این نکته است که وسایل نقلیه بخصوص ارابه و گاری در زندگی مردم به عنوان رکنی جداناپذیر حضور داشته اند.
در طول تاریخ وسایل نقلیه دستخوش تغییراتی شد و طی سالیان متمادی مردم با وسایلی چون پالکی، کجاوه، هودج، تخت روان، کالسکه، دلیجان، درشکه، تروکه و سایر وسایل نقلیه، به حمل و نقل می پرداختند.
همه این وسایل از دو جزء اصلی تشکیل می شد. اول محل قرارگیری انسان وبار ودوم نیروی محرکه که اغلب چهار پایان یا در مواردی انسان ها بودند. با اختراع ماشین بخار توسط »جیمزوات«، موتورها جایگزین نیروی کششی زنده شدند و تحولی بزرگ در صنعت خودروسازی جهان و حمل و نقل بوجود آمد. شروع حرکت خودروسازی با نام مهندس »نیکلاس جوزف کوگنات« افسر ارتش فرانسه که اولین خودرو با موتور بخار را در سال۱۷۶۹میلادی طراحی و اختراع کرد رقم خورده است. این خودرو با سرعت۴ کیلومتر در ساعت حرکت می کرد و هم اکنون در موزه ملی فرانسه نگهداری می شود.

ورود کالسکه و اتومبیل به ایران
کالسکه که در قرن چهارم میلادی در فرانسه اختراع شده بود در قرن هجدهم در زمان فتحعلی شاه قاجار و از طریق روسیه وارد ایران شد. دراین دوره همچنین یک کالسکه زرنشان توسط انگلستان و کالسکه دیگری توسط ناپلئون به فتحعلی شاه هدیه شد. علیرغم قدمت تاریخی ایران از نقطه نظر ساخت وسایل حمل و نقل در گذشته، ورود خودروسواری به ایران سالها بعد از اختراع آن اتفاق افتاد.
افتتاح راه آهن تهران – ری در۱۳۰۱ هجری قمری انجام گرفت. این قطار بنام ماشین دودی معروف بود که همان لوکوموتیو و قطاری است که توسط مهندس »بوتال« فرانسوی با مشارکت بلژیکی ها ساخته و به ایران آورده شده بود. این آغاز ورود تکنولوژی صنعتی حمل و نقل مدرن به کشور بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *